VILKÅR OG BETINGELSER FOR RASKFAKTURA.NO

1: Partene og avtalen

Tjenester tilbudt via raskfaktura.no leveres av selskapet Janski Productions AS, org. nr. 914218381, Torvullvegen 13, 7549 Tanem (heretter RaskFaktura). Kunden er det individet eller virksomheten som registrerer og / eller benytter seg av de tjenester som RaskFaktura tilbyr (heretter Brukeren).

Avtalen gjelder mellom RaskFaktura som leverandør og Brukeren som kunde. Rettigheter og plikter mellom RaskFaktura og Brukeren reguleres av de vilkår og betingelser som fremgår av dette avtaledokumentet. Ved bruk av tjenester på RaskFaktura, aksepterer Brukeren disse avtalevilkårene (heretter Avtalen).

2: Tjenesteytelsen

RaskFaktura er en tjenesteyter hvor Brukeren kan få utført diverse tjenester i forbindelse med utstedelse av fakturaer. RaskFaktura muliggjør opprettelse av faktura, utsendelse av faktura, lagring av faktura, utsendelse av fakturakopier, m.m.

All utsendelse av faktura er å betrakte som næringsvirksomhet. Brukeren aksepterer ved inngåelse av 
denne Avtalen at bruk av tjenester levert av RaskFaktura faller inn under kategorien næringsvirksomhet. Dette er uavhengig av om Brukeren sender ut faktura i sitt eget navn eller virksomhetens navn.

3: Brukerens forpliktelser

Brukeren kan kun benytte RaskFaktura til å sende enkeltstående fakturaer og kun når det foreligger gyldig avtalegrunnlag for dette mellom Brukeren og sluttkunden. Masseutsendelse av faktura er ikke tillatt og vil anses som et vesentlig mislighold i henhold til denne Avtalen.

Brukeren kan ikke benytte RaskFaktura til salg av produkter og tjenester som er forbudt i Norge eller til 
aktiviteter som ikke er i henhold til norsk lov og som kan skade RaskFaktura sin merkevare og omdømme.

Brukeren har eneansvar for å innberette lovpålagt dokumentasjon til myndighetene.

Bruker legger selv inn data som grunnlag for utsendelse av faktura, og innestår for at informasjonen er korrekt. Valg av forsendelsesmåte og evt. betalbare tjenester gjøres for hver enkelt faktura.

4: Vederlag for bruk av tjenesten
Brukeren skal betale RaskFaktura vederlag for tjenesten i samsvar med de til enhver tid gjeldende pris- og betalingsbetingelsene som fremkommer på hjemmesidene til RaskFaktura.no.Betalbare tjenester blir betalt ved å bruke betaltjenestene som RaskFaktura har samarbeid med (Vipps, kortbetaling etc.).
5: Angrerett

Ved anminnelig bruk og betaling for tjenesten RaskFaktura.no, så blir tjenesten levert og tilgjengelig ved kjøpstidspunktet (“digitalt innhold”), og angreretten ved kjøp via internett faller bort (se også informasjon fra Forbrukertilsynet her: https://www.forbrukertilsynet.no/nye-reglar-styrkar-forbrukarvernet. Ved å bruke raskfaktura.no, så samtykker Brukeren til at angreretten faller bort, med mindre tjenesten “lagring av faktura i 5 år” er benyttet, og da kan kun denne tilleggstjenesten angres. Selve opprettelsen av faktura kan ikke angres.

For tjenesten “lagring av faktura i 5 år”, kan Brukeren angre kjøpet innen 14 dager fra kjøpstidspunktet. Brukeren må fylle ut og sende inn skjemaet “Angreskjema ved kjøp av varer og tjenester som ikke er finansielle tjenester” (blankettnr. Q-0319B), som finnes her: https://www.signform.no/dss/statlige-blanketter?view=form&id=1096 til kundeservice@raskfaktura.no.

6: Mangel ved varen / tjenesten

Hvis det foreligger en mangel ved varen må Brukeren innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi RaskFaktura melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Brukeren har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at Bruker overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes Brukeren eller forhold på Brukerens side, kan Brukeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning  fra RaskFaktura (se forøvrig pkt. 6 ang. erstaningsansvar ved reklamasjon).

Reklamasjon til RaskFaktura skal skje skriftlig til kundeservice@raskfaktura.no.

Brukeren kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. RaskFaktura kan likevel motsette seg Brukerens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder RaskFaktura urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. RaskFaktura har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan Brukeren også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

7: Ansvar

Brukeren er ansvarlig for sin bruk av tjenesten, for kundedata og kommunikasjon med andre mens Brukeren benytter RaskFaktura sine tjenester og betalbare tjenester. Brukeren plikter å overholde de krav ved bruk som følger av denne Avtalen.

RaskFaktura har ikke ansvar for at fakturaer utstedt av Brukeren blir betalt.

RaskFaktura skal levere tjenester i samsvar med alminnelig faglig standard. Brukeren aksepterer at produktet kan ha feil, og at så langt annet ikke følger av skriftlig avtale mellom partene, leveres produktene “som de er”.

RaskFaktura kan ikke holdes ansvarlig for hverken direkte eller indirekte tap for Brukeren som er relatert til tjenesten og denne Avtalen, inkludert, men ikke begrenset til, tap av fortjeneste, kunder, omsetning, goodwill, data eller andre immaterielle tap. 
Dette gjelder uavhengig av årsaken til tapet, og selv om RaskFaktura har varslet Brukeren om muligheten for slik skade.

RaskFaktura’s erstatningsansvar ved reklamasjon er under enhver omstendighet begrenset til prisen for Tjenesten.

RaskFaktura er ikke ansvarlig for følger som skyldes offentlige bestemmelser eller force majeure, for eksempel skader som skyldes strømbrudd, streik, krig, natur-katastrofer, vannskader, brann, tekniske feil m.m.

Brukeren er ansvarlig for tap som oppstår for RaskFaktura og som skyldes forsett eller grov uaktsomhet fra 
Brukeren.

8: Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 6. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan Brukeren ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig  på  telefon 23  400  600  eller www.forbrukertilsynet.no.